Singapore and around the world!

Fiji time

Afgelopen week in Fiji is veel te snel voorbij gegaan. Ik had hier makkelijk nog 2 weken kunnen doorbrengen dus kennelijk moet ik hier nog eens terugkomen. Tijd speelt geen rol hier, elk uur van de dag is het Fiji time. In het begin was dat wennen en soms was het zelfs irritant maar na verloop van tijd weet je niet beter en ga je helemaal op in het relaxte sfeertje wat hier heerst. De eerste 3 nachten verbleef ik in het Bamboo hostel wat ontzettend simpel is maar omdat het personeel hier zo aardig en behulpzaam is en allerlei dingen organiseert, is het ideaal verblijven hier. Iedereen spreekt je vanaf dag 1 aan bij je naam en het lijkt wel of je onderdeel bent van een grote familie. Elke dag wordt er volleybal gespeeld en 's avonds een kava ceremonie gehouden en gitaar gespeeld en gezongen. Kava is het nationale drankje wat iedereen hier drinkt in de avond. Ze maken dit door poeder afkomstig van een plant te mixen met water en als je het drinkt wordt je er een klein beetje relaxed van en het laat je goed slapen. Gedurende de dag kan je meegaan met een dagtrip of relaxen aan de overkant van de weg aan het strand of het zwembad of je kan de bus pakken naar de stad. De eerste dag ben ik met een groepje van 5 mensen en Ba, een grote kerel van Fiji met een aanstekelijke lach, met een busje naar een mooi strand gegaan om te snorkelen. Dit was een erg geslaagde trip, vooral het snorkelen was gaaf. Vlak voor de kust had je een langgestrekt koraalrif met allerlei soorten vissen waar we helemaal omheen zijn gezwommen. De tweede dag heb ik met Ba en Chase uit Florida fietsen (beach cruisers) gehuurd en een ronde gemaakt voor een halve dag langs de haven en de stad. De hele trip was het lachen gieren brullen met z'n drieen. Het begon al met het kiezen van de fietsen, want er waren 2 groene en een roze. We hebben Ba zover gekregen om op de roze fiets te gaan en de hele dag maakten we grappen over hem en zodra je hem aan het lachen krijgt kom je zelf ook niet meer bij. Op de terug weg namen we een alternatieve route over hobbelige en modderige weggetjes en dwars door grasvelden en kleine dorpjes heen. Zelf kwam ik nog vast te zitten in de modder, waarna ik natuurlijk even goed werd uitgelachen. Maar gelukkig waren er een paar kleine huisjes in de buurt met een kraan waar ik me schoon kon spoelen.

Dag 3 ging ik met de boot naar een klein eilandje in de buurt, Beachcomber Island, wat ik al vroeg had geboekt voor 3 nachten omdat het zo populair is tijdens nieuwjaar. Het was niet voor niets populair rond deze tijd want ze maakten er een groot feest van met traditionele dans, vuurshows, krabraces en vuurwerk om middernacht (of eigenlijk even na middernacht want alles gaat volgens Fiji time). Verder kon je vanaf het eiland wat je in 7 minuten in de rondte kan lopen erg goed snorkelen. Elke dag kon je in een boot stappen die je een stuk zeeinwaarts dropte om vervolgens achter een gids aan langs het rif terug naar het eiland te zwemmen. Al het eten was in de prijs inbegrepen en werd op vaste tijden in buffet stijl geserveerd, ideaal dus en ook erg goed eten iedere keer. Ik heb op dit eiland ook veel leuke mensen ontmoet waaronder veel Australiers, wat Amerikanen en ook een aantal Europeanen, maar ik heb geen enkele Nederlander gezien in Fiji.

Na deze drie nachten ging ik weer terug naar het Bamboo hostel waar ik mijn grote tas ook had laten liggen. Het was hier een stuk drukker geworden en ook zag ik veel bekenden terug van eerder. Gisteren heb ik met een klein groepje de bus gepakt naar de stad om wat te shoppen, langs de markt te lopen, te lunchen en een tempel te bekijken. De busrit op zichzelf was al leuk want het is een oude paarse jaren 60 stijl bus zonder ramen of deuren die altijd overal te laat is. Er is een prijs voor alle afstanden die je reist en er zijn geen busstops dus als je uit wil stappen ring je een belletje en stopt de chauffeur langs de weg. Vanavond vlieg ik rond 23u naar LA dus ik blijf gewoon de hele dag hier een beetje rond het strand en het zwembad rondhangen denk ik. Het zal even omschakelen worden om zometeen weer in een drukke stad te zijn, maar California is redelijk bekend terrein dus ik zal m'n weg snel kunnen vinden.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!